loading...

دیجی پلاس

از میان بسیاری از سیستم‌های حیاتی موجود در یک وسیله نقلیه، ترمزها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، زیرا به سرنشینان این امکان را می‌دهند که یک بار در حال حرکت توقف کنند. ما قبلاً در مو

bs1 بازدید : 104 سه شنبه 01 آذر 1401 زمان : 12:40 نظرات (0)

از میان بسیاری از سیستم‌های حیاتی موجود در یک وسیله نقلیه، ترمزها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، زیرا به سرنشینان این امکان را می‌دهند که یک بار در حال حرکت توقف کنند.

ما قبلاً در مورد نحوه عملکرد سایر اجزای سیستم های ترمز مانند کالیپرها و همچنین توضیح جزئیات در مورد انواع خاصی از لنت ترمزهای موجود صحبت کرده ایم. اکنون نوبت یکی دیگر از اجزای کلیدی است، خود دیسک ترمز - یا روتور ترمز همانطور که آنها نیز شناخته می شوند.

عملکرد سیستم های ترمز به طور پیوسته مطابق با عملکرد خود خودروها بهبود یافته است. ترکیبی از سرعت‌های سریع‌تر، اندازه و وزن رو به رشد خودرو، و استانداردهای ایمنی سخت‌گیرانه‌تر، همگی باعث می‌شوند که قطعات با عملکرد بهتر در مدل‌های سطح پایه نیز ضروری باشند.

علیرغم اختراع در دهه 1890، بهترین سیستم مورد قبول در حال حاضر برای ترمز در خودروها هنوز ترکیبی از کالیپر ترمز و دیسک ترمز است.

بیشتر بخوانید: زمان تعویض دیسک ترمز چیست؟

انواع دیسک ترمز

دیسک ترمز تخت

دیسک ترمز اصلی خود یک دیسک صاف و صاف است که معمولاً از آهن ساخته شده است و به دوک محور چرخان متصل می شود. بسیاری از خودروها، به‌ویژه خودروهای کوچک‌تر، با اینها عرضه می‌شوند، زیرا وزن پایین‌تر آنها را برای این کار مناسب می‌کند و تولید و جایگزینی آنها نسبتاً ارزان است.

آنها به دلیل سطح بزرگ در تماس با لنت، قدرت ترمز عالی دارند - اما در طول دوره های طولانی ترمزگیری می توانند کارایی خود را از دست بدهند. گرما، گاز و مواد اصطکاک زائد می توانند بین دیسک و لنت جمع شوند و در صورت رسیدن گرما به سطوح بحرانی، باعث محو شدن و تاب برداشتن دیسک شوند.

دیسک ترمز هواکش

با افزایش اندازه و وزن خودرو، بار روی ترمزها نیز افزایش می یابد. این گرمای بیشتری تولید می کند که باعث ایجاد مشکلاتی برای سیستم های ترمز می شود.

سیستم های ترمز با تبدیل انرژی جنبشی – سرعت – به گرما از طریق اصطکاک از طریق لنت ترمز و دیسک کار می کنند. با افزایش سطح گرما، دیسک نیاز به کمک دارد تا این گرما را به اندازه کافی سریع تخلیه کند تا از آسیب جلوگیری شود.

ماهیت در معرض دید ترمزهای دیسکی یکی از دلایل اصلی برتری آنها نسبت به ترمزهای درام است که به دلیل گرم شدن بیش از حد در اثر تهویه ناکارآمد، دچار محو شدن محسوس ترمز می شوند.

برای کمک به دیسک در دفع گرمای اضافی، به یک طراحی تهویه شده نیاز است که به نظر می‌رسد دو دیسک با پره‌هایی قرار گرفته‌اند تا شکاف‌هایی وجود داشته باشد. این به گرمای تولید شده توسط سطوح تماس اجازه می دهد تا با تابش به پشت و خارج از طریق دریچه های بین دو وجه، راحت تر از آن خارج شود.

تنها نقطه ضعف دیسک های تهویه شده افزایش جزئی وزن است، در غیر این صورت آنها در ماندن در محدوده دمای کاری بهینه نسبت به دیسک های تخت استاندارد بسیار بهتر هستند.

تهویه معمولاً به عنوان استاندارد در تغییرات بعدی دیسک زیر گنجانده شده است.

دیسک ترمز سوراخ شده

یکی دیگر از راه‌هایی که دیسک‌ها می‌توانند خنک بمانند، افزایش سطح با سوراخ کردن کامل آن‌ها است. این سوراخ ها همچنین یک راه فرار برای گرما، گاز و مواد زائد فراهم می کنند و از تجمع آن بر روی سطوح تماس جلوگیری می کنند.

آنها همچنین وزن دیسک ها را از طریق مواد سوراخ شده اندکی کاهش می دهند.

روی دیسک های سوراخ شده چند طرف پایین وجود دارد. سوراخ‌ها می‌توانند مواد و دیگر زباله‌ها را جمع‌آوری کنند و مهم‌تر از آن، در دمای بالا مستعد تاب خوردن و ترک خوردن هستند. اگرچه سوراخ ها یکپارچگی ساختاری دیسک را به خطر نمی اندازند، اما مقدار گرمایی را که دیسک می تواند تحمل کند، زمانی که از مقداری که دیسک می تواند به طور موثر دفع کند بیشتر شود، کاهش می دهند.

دیسک ترمز شیاردار یا شیاردار

افزودن شیارها یا شیارها به دیسک مانند دیسک‌های سوراخ‌شده عمل می‌کند، زیرا برای حذف گرما، گاز و مواد اضافی از سطح اصطکاک کار می‌کنند - اما بدون تضعیف مقاومت حرارتی دیسک.

بیشه‌ها از مرکز دیسک با زاویه خاصی به بیرون تابش می‌کنند تا زباله‌ها را با چرخش دیسک خارج و دور کنند.

این نوع دیسک‌ها نسبت به سایرین پر سر و صداتر هستند زیرا شیارها لنت‌ها را تمیز می‌کنند.

دیسک ترمز ترکیبی - شکاف دار و سوراخ شده

داشتن ترکیبی از شکاف ها و سوراخ ها در یک دیسک یک مصالحه رایج است که برای به دست آوردن مزایای هر دو و در عین حال به حداقل رساندن جنبه های منفی کار می کند.

کاهش تعداد سوراخ‌ها مقاومت حرارتی را بالا نگه می‌دارد و در عین حال اجازه می‌دهد ضایعات دفع شوند، و کاهش تعداد شکاف‌ها باعث کاهش نویز ایجاد شده می‌شود در حالی که باز هم اجازه می‌دهد لنت‌ها تمیز و نو شوند.

دیسک ترمز فرورفته

دلیل اصلی فرورفتگی، کاهش وزن بدون کاهش قدرت و مقاومت است.

با نداشتن سوراخ تا انتهای دیسک، قابلیت های تهویه، به ویژه گرما کاهش می یابد. گودی ها هنوز جایی را برای مواد اصطکاک فراهم می کنند تا قبل از دمیدن از سطح اصطکاک فرار کنند.

دیسک ترمز WAVED EDGE

جدیدترین دیسک‌های عملکردی شروع به ترکیب لبه‌های مواج به دیسک به عنوان روشی دیگر برای کاهش قابل توجه وزن - به‌ویژه وزن بدون فنر - کرده‌اند، در حالی که تأثیری بر استحکام، مقاومت و عملکرد ندارد.

برخی همچنین ادعا می کنند که این طراحی لبه موج دار می تواند جریان هوا را مختل کند و خنک کننده را بهبود بخشد.

دیسک های ترمز جایگزین

به دلایل هزینه، برخی از وسایل نقلیه جاده ای هنوز از ترمزهای درام استفاده می کنند. ترمزهای درام به عنوان ترمزهای پایین تر از ترمزهای دیسکی پذیرفته شده اند، اما قیمت ارزان تر خرید بسیاری از افراد در صنعت حمل و نقل و حمل و نقل را متقاعد می کند که به جای آن ترمزها را انتخاب کنند. این، علیرغم اینکه هزینه‌های عمر طولانی‌تر و فواصل سرویس کوتاه‌تری دارند.

آنها هنوز به طور گسترده در آمریکای شمالی استفاده می شوند، جایی که مقررات آنقدر سختگیرانه نیست، و کامیون ها مجاز به استفاده از آنها به عنوان یک گزینه هستند. با این حال، این مورد در اتحادیه اروپا صادق نیست، جایی که استانداردهای ایمنی سخت گیرانه تر در فواصل توقف، به طور موثری استفاده از ترمزهای درام را رد می کند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 98
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 174
  • بازدید ماه : 1,113
  • بازدید سال : 13,199
  • بازدید کلی : 63,992